Summa sidvisningar

lördag 6 oktober 2012

JCS saknar storytelling och det var bara Judas som inte förrådde publiken

Har ikväll sett Jesus Christ Superstar som väl är musiklarernas musikal och många minns filmen, föreställningen med Agneta Fältskog och Bruno Wintzell från fornstora dar.
Själv har jag sjungit i kör, besökt många Julottor, gått i söndagsskola och konfirmerat mig så historien om Jesus födelse och död känns som man har rätt bra koll på oavsett tro eller ej så jag hade rätt stora förväntningar på kvällens föreställning.

Låt mig säga såhär att trots att jag köpte ett program för 70:- så är jag inte övertygad alls MEN musiken är fantastisk....MEN:
Scenografin är mörk, svart och heavymetalltung och Jesus åker runt i en kundvagn, bödlarna är klädda i bomber jackor och Maria Magdalena är inte ett dugg trängtande.

Det är rätt mycket svett och jobb på scenen men publiken sitter mycket tyst och det är bara när slutet är slut som publiken ställer sig upp och jublar-så ska man göra men  ikväll är det omöjligt.

Det är rätt många kända röster som är med men tyvärr Gunilla Backman och Ola Salo "Ni gör mig besvikna." Det är bara Patrik Martinssons Judas Iskariot och Morgan Allings Herodes som får mig att känna nackhåren resa sig, skratta för en stund och njuta av starka röster och högt skådespel.

Jag har naturligtvis helt fel eftersom föreställningarna är utsålda och Kulturjournalisterna säkert lovordar uppsättningen men jag är bara en vanlig människa med egen blogg där jag kan tycka och tänka vad jag vill.

Jag saknar storytellingen-det räcker inte med att man blinkar fram en skylt typ Hos Herodes. Nej om jag fått bestämma så hade man gjort en musikalkonsert på Berwaldhallen och haft en recitatör som  bundit ihop föreställningen. Dessutom borde gett Patrik Martinsson rollen som Jesus men förmodligen är han mindre känd än Ola Salo och drar ej samma publik. Jag som verkligen ÄLSKAR OLA SALO och hans röst och följt honom under årens lopp blev jättebesviken och tycker att föreställningen inte ger Ola Salo någon rättvishet. Om du har köpt biljett gå dit och se den men förvänta dig inget så blir du inte heller besviken. Själv ska jag vrida upp volymen och lyssna på OLA SALO när han är som bäst.
ghttp://www.youtube.com/watch?v=0WMDpQfsWxU

1 kommentar:

  1. Jag ska se den 18 oktober. Lyssnar på den på spotify och ja det är som du säger med Olas röst den är lite för tunn på nåt sätt, inte vad man väntar sig av hans röst. Men jag hoppas att upplevelsen är värd pengarna!

    SvaraRadera