Summa sidvisningar

söndag 8 januari 2012

UngHerrar på Hagmans Konditori


http://www.gasklubben.se/revyretron-fortsatter-i-stockholm
I fredags var jag och skrattade mig halvt fördärvad på Intiman och det var UngHerrarnas fel i Hagmans Konditori som var roten till magkrampen.
Föreställningen är nog mest en härlig samvaro för oss bönder som inte har Odenplan, Sveavägen eller Skatteskrapan som barnminnen utan mer minns Thages Konditori, Karlsholmen, Sibylla Kiosken på Kungsgatan och kletig vante fylld av senap som rann men vi förenar oss och skrattar åt oss själva och det ger emellanåt en rätt skön kick.
Jag har växt upp med en bullbakande mamma som alltid haft 7 sorters kakor hemma MEN att det fanns en småkaka som hette UngHerrar var nytt för mig och här ska bakas Västgötska Ung Herrar framöver.

Tillagning
( ca 40-50 st )
4 1/2 dl mjöl
1 dl marsanpulver ( för kokning )
1 tsk bakpulver
1 dl socker
250 g smör

PENSLING
Ägg och pärlsocker

Blanda de torra ingredienserna.
Arbeta in smöret med fingertopparna.
Arbeta samman till en deg.Låt vila kallt minst en timme.
Rulla ut degen till fingertjocka längder.
Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Skär längderna i ca 5 cm långa bitar.
Lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter, mitt i ugnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar