Summa sidvisningar

söndag 26 augusti 2012

Kan en Moderat vara fackligt Aktiv?

De närmaste timmarna bakom mig har flera på twitter ställt denna fråga till mig...jag har omskrivet den om jag ska vara ärlig för det är rätt många som ogillar att jag är Moderat och facklig förtroendevald för Vårdförbundet.
Det är många med gamla unkna traditioner som fortfarande anser att man bara kan vara facklig och politisk om man tillhör vänsterkanten...det är ju ett rätt märkligt resonemang men ändå får man 2012 som Moderat åsikter om att man är facklig aktiv. Vilken Socialdemokrat får samma fråga?

Jag har som vanligt kastat mig ut i debatten efter Stefan Löfwens tal om skatter och lön och annat och jag sade "att SSK(förkortning av Sjuksköterskor)fått en extra månadslön med ALLIANSENS politik." Det ogillas av många på vänsterkanten och så kommer kommentarerna som man inte ens behöver besvara.Jag vet dock att jag förargar många....

Jag röstar på Moderaterna och jag blev aktiv Moderat när jag jobbade på Huddinge Sjukhus för många år sedan och Socialdemokraterna styrde och jag fick redan då mycket skräp från arbetskamrater och min chef. Jag lämnade SLL och gick till andra arbetsgivare men efter 18 år är jag tillbaka i SLL och stortrivs. Nog finns det en massa eländige men man kan inte varje dag säga: Det är Filippas fel.......jag blir så djävla trött när man skyller Klinikchefer, Ekonomiechefer och andra felaktiga och otrygga Chefers ovilja....på Filippa eller andra företrädare från ALLIANSEN.

Jag har nu blivit facklig förtroendevald på en arbetsplats som inte tidigare haft någon förtroendevald och den som tror att de valt en tyst Moderat som facklig förtroendevald fattar ju NOLL.

Imorgon börjar min intensiva utbildning med stadgar och presentation och politik och jag kommer göra vad jag kan för att Sjuksköterskor ska få mer möjligheter och bättre förutsättningar och lönemöjligheter. Självklart borde vi tjäna bättre och få vår vidareutbildning betald. Titta på läkarkåren och dess ST block.

Vi har mycket att göra och jag är jättestolt att jag försökte få igång nätverket Moderata Sjuksköterskor och kanske vi kan bli fler nu som vill aktivera sig. Jag kan dock säga att min löneförhöjning under årens lopp fixade jag själv med alternativa arbetsgivare.

Jag tror ändå att Vårdförbundet under dess nya ledare har en ljus framtid....men Moderaterna överger jag Aldrig då det är ett parti som ser enskilda människor, förutsättningar och ger möjligheter.



https://vardforbundet.se/Agenda/Pressrum/Pressmeddelanden/Mojligt-att-hoja-sjukskoterskeloner--men-vill-politikerna/#allComments

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar