Summa sidvisningar

måndag 6 augusti 2012

Vem brydde sig om Raoul Wallenberg i det Svenska samhället?

Av 23 studerade läroböcker för gymnasiet, nämns Raoul Wallenberg i åtta. Endast två böcker skriver mer än några meningar; en av dem är för­djupningslitteratur. Det innebär att bara ett standardläromedel på ett mer utförligt sätt behandlar honom. För högstadiet är bilden än värre. Endast en av nio ­läroböcker nämner namnet.....enl. Expressen. Jag har de senaste dagarna försökt minnas min egen skoltid och vad jag lärde mig om Raoul Wallenberg men jag måste erkänna att det är rätt tomt.

Jag väljer att öppna den dammiga Bra Böckers Lexikon från bokhyllan och finner där.... knapphändiga uppgifter om födelseår, att han var diplomat och brorson till Marcus Wallenbrg s:r och med endast 2 meningar beskriver man att han med bl.a. svenska skyddspass räddade ungerska judar och att han fägslades och fördes till Sovjetunionen där han enl. officiella uppgifter avled 1947.

Sverige har en hel del att vara stolt över men när det gäller Wallenbergs historia är det skandal och struntpratet om att vi i Sverige var neutrala får alltmer en bitter eftersmak ju längre åren går.
Därför är det med stor respekt och vördnad vi nu bör minnas Raoul Wallenbergs gärningar och vi borde gottgöra och ställa till rätta det som grävts ner och i dunkel lagts, även om vi aldrig kan få honom tillbaka men skämmas borde en hel del människor göra.

Den 16 augusti kl 19.00 kan vi ändå hedra mannen genom vår närvaro vid UD:s huvudentre i Stockholm då Raoul Wallenbergs Minnesmärke invigs av Sveriges Statsminister m.fl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar