Summa sidvisningar

onsdag 11 april 2012

Ikväll har den sk kultureliten föraktat teater

Låt mig först säga att jag gillar inte alltid allt som spelas på Stockholms Stadsteater trots att jag sitter i styrelsen, jag ogillar rätt mycket av det som ges på andra teater men väljer då att inte gå och se dessa föreställningar.

Det skulle aldrig någonsin komma mig för att sucka och stöna under en föreställning för att visa min nedlåtande åsikt om en föreställning och jag skulle aldrig ens komma på tanken att kräva av min medpublik att de ska sluta skratta bara för att jag blir störd och inte kan följa med i handlingen men det var vad som hände ikväll på premiären av Spökhotellet, denna fars och komedi som sedan länge var utsålt med en publik där många av oss fått gratis biljetter. Vi var många som om vi orkat läsa handlingen förstod att här skulle de bli mycket skratt, förvecklingar, dörrar som slog och en massa buskisfasoner men när delar av publiken som satt runt mig och som är välkända för många av oss andra föraktfullt visade sitt nedlåtande sätt om vad FIN TEATER är så blev jag rätt besviken och jag blev helt rasande av den äldre mannen som ansåg att mitt teatersällskap skrattade för mycket. Jo om vi skrattat när HAMLET spelades hade jag förstått hans resonemang men för farao detta Spökhotell hade inte en uns av HAMLET utan hade det som den allmänt trevliga teaterpubliken önskar....glädje, skratt och underhållning med knorr på.

Jag är övertygad om att när jag ser föreställningen nästa gång är publikens förtjusning högre pga att det då förmodligen är en vanlig publik med rötter i verklighetens folk.
Stockholms Stadsteater är framförallt Stockholmarnas teater och där ingår även de som anser sig lite mer finare än vi andra men ikväll har den sk kultureliten föraktat teater bara för att föreställningen inte passade deras kulturnäsor. Ett gott råd till Er-stanna hemma nästa gång ni får gratisbiljetter så vi andra som älskar teater kan uppfyllas av det som är syftet med föreställningen.


ps Tack till alla i ensemblen och jag skäms över att publiken inte ställde sig upp och att ni inte fick ta emot blomsterbuketterna utan att den överåldriga kulturpubliken snabbt ville ta sig därifrån för att fortsätta fnysa.Imorgon blir det spännande att läsa kulturdelarna för att se vad de skriver och hade denna föreställningen givits på en privatteater så skulle rekationerna säkert varit annorlunda MEN du kära teaterpublik som är verklig...förlusta dig över SPÖKHOTELLET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar