Summa sidvisningar

tisdag 20 december 2011

Kan inte Mitti bredda sin artikel när det gäller Fria Teatern?

Kastar mig över veckans Mitti tidning för att läsa om vinklade ditt och datt reportage och funderar över sidan 8 och det halvstora reportaget om Fria Teatern i Högdalen.
Sen jag gjorde min debut i Kulturnämnden har denna FRIA teater varit en följetong och jag har fått många mail till min inkorgen där människor sänt ihopsnickrade mail om att vi som är i majoritet i allmänhet i Kulturnämnden är dumma mot Fria Teatern och i synnerhet är okunniga om Fria Teatern.
Jag har nu hållt tyst länge och när vänner och andra nära mig som inte har en ringa insyn och kunskap och i stort sett inte ens läst de offentliga pappren ändå har åsikter om mig som Moderat Kulturpolitiker börjar jag tröttna och tänker som vanligt kasta mig ut utan skyddsnät och berätta om denna Fria Teater allt ur ett officiellt perspektiv.
Mitt I skriver att Fria Teatern får sänkt kommunalt anslag och att Majoriteten med en röst marginal röstade igenom detta samt att teatern tvingdes säga upp samtliga elva fast anställda skådespelare under hösten samt att många söderortsbor nu är upprörda och har startat Fria Teaterns Vänner där 6000 namnunderskrifter samlats in som stöd då de anser att vi i majoriteten har fel som inte vill ge mer pengar till denna teater. Den ansvarige för verksamheten säger att det ur demokratisynpunkt är helt förfärligt när man stänger en fungerande teater.

Okej så långt är det nog rätt sant med avsteg om att det skulle vara förfärligt men nu kommer det offieciella dokumentet och några vinklade kommentarer som naturligtvis inte gillas av alla men det får jag acceptera för mitt uppdrag i Kulturnämnden är inte att vara bekväm i alla frågor.

Fria Teatern har sökt 2 331 828 kr för prodiuktionerna Tanten mittemot och Den gyllense draken och på repertoaren finns även äldre produktioner. Kulturförvaltningen har begärt in kompleteringar och statusrapporter samt samarbetsavtal senast 28 oktober för att kuna bereda ansökan inför 2012. Kompletteringar inkom den 10 november efter påminnelse. De beskrivna samarbetena saknade dock konkret förankring. I kompletteringarna nämns inte flertalet av tidigare uppräknande samarbeten däremot beskrivs planer för ett flerårigt samarbetsprojekt med Östgötateatern.

Den förändring som kulturförvaltningen krävde har utevblivit under 2011 och förändring finns inte planerad för verksamheten och kulturförvaltningen har fått svag respons på begäran om kompletteringar.

Kulturnämnden gav 2010 1 520 00 och 2011 760 000
Landstinget gav 2010 1 102 500 och 2011 735 000
Kulturrådet gav 2010 1050 000 och 2011 1050 000
...till detta ska läggas egna intäkter och bonus

sanningen är att redan 2008 informerades Teatern om att den dåvarande nivån på verksamhesstöd inte längre stod i proportion till verksamhetens omfattning i relation till övriga fria teatergrupper. De planerade produktionerna "Tanten mittemot" och "Den Gyllene Draken" ställdes in liksom projektarbetet kring "Svårast är det med de värdelösa."

Det positiva är dock den stora samling av människor som startat stödcafé för Fria Teatern men jag tycker att man ska vara sanningsenlig oavsett vad man tycker och teatern får 480 000 kronor av Stockholmarnas Skattepengar.

Jag kommer att fortsätta att rapportera från andra FRIA TEATRAR som får verksamhetsstöd och presentera aktuell information för det anser jag är mitt uppdrag så att Stockholmarna får en insyn var deras skattepengar går till och Kulturnämnden i Stockholm stad har fattat beslut om att föredela 69 775.5tkr i verksamhetsstöd till 53 verksamheter 2012. Det är verkligen inte illa för de som hör till det sk Fria Kulturlivet.

Min egen personliga fråga till Fria Teatern är varför Ni inte ser till att ha en bärkraftig idé för era program, konkreta samarbeten och en stark lokal förankrad verksamhet? Jag hoppas dock att ni sätter lite fart och kör spännande och ny teater framöver i söderort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar