Summa sidvisningar

söndag 8 januari 2012

En vacker Fröken Julie

fylld av galenskap dansar in på Stora Scenen- Stockholms Stadsteater och ger publiken ståpäls denna vackra och kalla januaridag 2012. Man hinner fundera för en sekund om man hamnat på fel scen och om det är en balett på Kungliga Operan som man skaffat biljett till innan man bryskt avbryts och inser att Stockholms Stadsteater åter har gjort det....succé.

En föreställning fylld av hat, svartsjuka, förförelse,förvivlan, kärlek, hot, svartsjuka, galenskap och sexuella övertramp i en vild kaskad som får mitt hjärta att bli takykard under hela föreställningen och mår rätt illa över allt det vackra som ändå är rätt svart och som griper tag i mig.
Det är en föreställning som är rätt obehaglig och på scenen är det inte rent skådespeleri utan artisteri på högsta klass och det är en av de bästa pjäserna jag sett på länge. Jag mår rätt illa när jag lämnar foajen och tänker stilla att hur kan man bara vara så proffsig som skådespelare?

Tyvärr är det snart slut på föreställningarna Fröken Julie men du som aldrig någonsin sett något av August Strindberg och som ändå inte vet vad du ska göra....jisses missa inte de få föreställningar som är kvar utan se till att bege dig till Stockholms Stadsteater och bli hänryckt, upprörd och må illa en liten stund för det är du värd detta August Strindberg år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar